Enya, Isaline, Joséphine en Kathy uit 5HW zijn samen met Dhr Coudron terug van de eerste uitwisseling in het Erasmus+ project waarin 6 scholen uit 6 verschillende Europese landen tijdens dit en volgend schooljaar zullen samenwerken aan het onderwijs van de toekomst. Ons GO! Atheneum van Geraardsbergen stelde tijdens deze eerste ontmoeting in Madrid vooral haar vernieuwende Agora-aanpak voor aan de Europese partners, en die waren alvast erg onder de indruk.

Op maandag 7 januari rond de middag landde de vlucht vanuit het grijze België in het zonnige Madrid. Na maanden van overleg via e-mail, Messenger, WhatsApp en eTwinning, zagen de leerlingen en leerkrachten elkaar voor het eerst in het echt. De leerlingen werden op de luchthaven onmiddellijk opgewacht door de gastgezinnen die volledig vrijwillig een hele week voor hen zouden zorgen. De cultuurshock was groot, de communicatie in het begin moeizaam. Een nieuw land, een nieuwe school, niemand die je echt goed kent of je taal spreekt in de buurt, en vooral leven op het Spaanse ritme was een grote aanpassing. De schooldag begint om 8.15 uur, eindigt om 14.10 uur, en aan avondeten wordt pas gedacht wanneer wij in België gaan slapen.

Enya: “Ik vond het een heel leuke en een leerrijke ervaring. In het begin had ik wel een lichte cultuurshock door de andere gebruiken en manier van met elkaar omgaan. Dat gevoel ging snel weg, zeker doordat mijn gastgezin heel erg graag voor mij wou zorgen. Hierdoor voelde ik me als snel erg welkom. Ik ben heel blij dat ik dit heb mogen ervaren en dat ik deze mensen heb leren kennen. Ook hebben we heel wat mooie plaatsen gezien die je als toerist niet zou kunnen zien omdat ze niet bekend zijn. Ook heeft het me geholpen om mijn de angst om fouten te maken in het Engels aan de kant te zetten en gewoon te spreken. Het was een week die ik nooit meer zal vergeten.

De volgende ochtend – de eerste echte schooldag op deze tweetalige (Engels-Spaanse) school IES Tirso de Molina – werden we verwelkomd met een internationaal ontbijt. Elk land had een aantal typische producten meegebracht en onze mattentaarten en Belgische chocolade waren al snel op. We konden daarnaast ook proeven van de Spaanse, Litouwse, Portugese, Kroatische en Turkse specialiteiten, alvorens we elk ons land en onze school aan elkaar voorstelden in een korte presentatie. Nadien stonden er nog een aantal workshops op het programma zodat iedereen elkaar beter kon leren kennen en ging de hele groep van zo’n 50 leerlingen en 10 leerkrachten op verkenning langsheen de belangrijkste bezienswaardigheden in het centrum van de Spaanse hoofdstad. Daarbij werd gebruik gemaakt van de app Wallame. Gamification – waarbij elementen uit games gebruikt worden om leren te stimuleren – was dan ook het eerste belangrijke thema van deze uitwisseling.

Op woensdag zaten de leerkrachten samen om te brainstormen over de rest van de week en om ook de volgende uitwisselingen verder te concretiseren. De leerlingen volgden hun Spaanse partner tijdens een gewone lesdag, deels in het Engels en deels in het Spaans. Nadien stond er een bezoek aan de Auschwitz Exhibition op het programma. Deze indrukwekkende tentoonstelling over het Duitse concentratiekamp in Polen liet op velen een diepe indruk na. Om dit alles te laten bezinken wandelden we na de lunch dan nog samen door de groenste plekken van Madrid. Na zonsondergang ging iedereen terug met zijn gastgezin naar huis.

Isaline: “Het was een mooie ervaring. We hebben meer over de Spaanse cultuur geleerd en ook over hun manier van les krijgen op school. Deze week in het buitenland leert je ook sociaal zijn met onbekende leeftijdsgenoten. Het mooiste aan Madrid waren de avondactiviteiten in het centrum van de stad. Pas dan komt Madrid echt tot leven met prachtige lichtjes en straatartiesten. De eerste twee dagen waren wat moeilijk, vooral omdat het wennen is aan de leefgewoontes van de gastgezinnen maar eens we ons wat hadden aangepast was het een heel plezante week. Mijn advies voor wie in de toekomst deelneemt aan zo’n uitwisseling is: geef al wat nieuw is een kans.

Donderdag: tijd voor het echte werk. Om effectief van elkaar te kunnen leren en iets concreet over te houden aan deze uitwisseling had elke school tijdens het jaar onder andere gewerkt rond Project-Based Learning. Kortom: projecten uitdenken om leerlingen (én leerkrachten) het verband tussen verschillende vakken te doen inzien. Elke school stelde haar project voor, de leerlingen presenteerden het eigenlijke resultaat van hun werk en nadien was er tijd voorzien voor vragen, opmerkingen, positieve punten en werkpunten. De meest treffende conclusie was vooral dat elke school die in dit project is gestapt met heel gelijkaardige problemen wordt geconfronteerd. Betrokkenheid van leerlingen met de leerstof en de school is iets waaraan je constant moet werken. Leerlingen zelfredzaam maken met het oog op verdere studies of een professionele loopbaan blijft in elke school een uitdaging. Leerplezier en openheid creëren is vaak een doel, maar hoe pakken andere scholen dit nu aan? Dit zijn dan ook zaken die terugkomen in de visie van onze school en werkpunten blijven in elke andere Europese school die in Madrid aanwezig was. Bovendien zijn ook de pijlers van Agora (de voornaamste doelen die we met deze klassen willen bereiken) hieruit voortgekomen. De andere Europese leerlingen waren na onze presentatie erg enthousiast over het Agora-principe. Open ruimte, letterlijk en figuurlijk, om op een eigen tempo met eigen verantwoordelijkheden te werken aan zinvolle opdrachten die verbanden proberen te leggen tussen de verschillende vakken is iets waar ook de Spaanse leerlingen en collega’s heel veel interesse voor toonden. En ook wij hebben heel wat ideeën opgedaan en mooie projecten gezien die ook onze schoolwerking verder kunnen inspireren.

Kathy: “Ik ben zeer trots op mezelf dat ik deze ervaring heb opgedaan. Het was een van de mooiste dagen die ik heb beleefd. We hebben mooie steden gezien, we zijn naar prachtige musea gegaan en hebben ook rustgevende plaatsen bezocht in het drukke Madrid. Ik heb vele mensen leren kennen, nieuwe vriendschappen gemaakt en nog veel meer. Ik heb geleerd om zelfstandiger en socialer te zijn en de angst om een podium te spreken voor een onbekend publiek afgeleerd. Het beste moment was toen we naar het stad Toledo zijn gegaan. Het was heel zonnig weer, het was er heel mooi en we hebben ook meer over de geschiedenis van de stad geleerd. Slapen bij de Spaanse families was wel een speciale ervaring want het is wennen aan hun manier van leven. Ik raad iedereen aan om dit te doen indien je de kans krijgt. Ikzelf zou het zeker met veel plezier opnieuw doen.

Op vrijdag was het onderwerp van de presentaties Gamification en het gebruik van audio en video in de les. De leerlingen van 5HW hadden in het kader van een ander internationaal project reeds gewerkt aan een stadsgids over Geraardsbergen met behulp van de website Twine. Zo kan wie de gids ‘doorwandelt’ zelf kiezen welke weg hij of zij aflegt, afhankelijk van zijn of haar persoonlijke interesses. Andere scholen presenteerden dan weer tools zoals Kahoot, Socrative, Wallame en tal van andere concrete manieren om technologie functioneel in te zetten in en rond de klas. Vele collega’s konden haast niet wachten om hier zelf mee aan de slag te gaan in hun klassen.

De laatste dag in Madrid eindigde met een bezoek aan het Reina Sofía Museum, met als hoogtepunt het indrukwekkende Guernica van Picasso. Onze gids Ricardo, zelf geschiedenisleraar en organisator van deze uitstap, kon dit meesterwerk ook heel bevattelijk in de juiste context plaatsen. Zaterdag stond ten slotte nog een bezoek aan Toledo op het programma, de hoofdstad van de gelijknamige provincie en de Spaanse autonome regio Castilië-La Mancha en tevens terug te vinden op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Deze prachtige en zonnige stad was een fantastische afsluiter van een goed gevulde en ongelofelijk interessante week.

Joséphine: “Het was een bijzondere ervaring waarvan ik zeker en vast geen spijt heb! Ik heb een nieuwe cultuur leren kennen waarvan ik niet had verwacht dat het zo in elkaar zat. We hebben geleerd om zelfstandig te zijn in bepaalde situaties, wat soms wel een beetje stresserend was, maar het was de moeite waard! Bij de activiteiten hebben we mensen van verschillende culturen leren kennen. Het verblijf bij het gastgezin was een beetje wennen en anders dan verwacht, dus het was geluk hebben bij wie je terecht kwam. De leukste activiteit was de uitstap naar Toledo, omdat het daar heel erg mooi was en het was eens een ander uitzicht dan de plek waarin we verbleven in Madrid. Als ik de kans kreeg om het nog eens te doen, zou ik het wel overwegen!

Op de terugrit van Toledo naar Madrid stopten we nog even langs Mejorada del Campo in een buitenwijk van de stad. Een vrij onbekende plaats waar een zekere Don Justo toen hij genas van tuberculose besloot om helemaal alleen een kathedraal te bouwen. Het bouwwerk in wording is op z’n minst indrukwekkend. De man is momenteel 93 jaar oud en is nog steeds van plan om zijn droom waar te maken.

Volgende bestemming in dit uitwisselingsproject: Kroatië.

Fotomateriaal van dit uitwisselingsproject kan je terugvinden door op de onderstaande foto te klikken.