Fotoalbum

iphoto-icon

Contact



Adres:
Papiermolenstraat 103
Geraardsbergen
9500

Telefoon: 054 41 21 88
Fax: 054 41 16 81

http://www.ka-geraardsbergen.be

Digitaal leerplatform

Menukaart

maandag 26 januari 2015

  • Gebakken kipfilet
  • Mosterdroomsaus
  • Broccolimix
  • Aardappelen

dinsdag 27 januari 2015

  • Braadworst
  • Rode kool
  • Aardappelen

donderdag 29 januari 2015

  • Mignonette met blackwellsaus
  • Rauwkost
  • Frieten

vrijdag 30 januari 2015

  • Hesperolletjes met witloof
  • Aardappelpuree

    KA op Facebook


    Techniekacademie 2015

     

    techniekacademie

    Inschrijven Techniekacademie 2015

    In het voorjaar van 2015 organiseert het KA Geraardsbergen, in samenwerking met de Middenschool, een reeks van 10 projectnamiddagen, onder de noemer Techniekacademie.

    Het project Techniekacademie wordt specifiek georganiseerd voor leerlingen die dit schooljaar in het zesde leerjaar van de basisschool zitten. Inschrijven voor 1 of meer van de 10 technieknamiddagen kan via de website van het KA Geraardsbergen: www.ka-geraardsbergen.be.

    Elke sessie gaat door op woensdagmiddag van 13.30 tot 16.00 u. Het maximum aantal deelnemers per sessie is vastgelegd op 15 personen, dus snel zijn is de boodschap. Inschrijven is gratis.

    Maak een keuze uit 1 of meer van de 10 onderstaande projectnamiddagen:

    • 4 februari 2015: Project “creatieve lichtbron”

    Leerkracht 1: Christophe Punnewaert

    Leerkracht 2: Jurgen Pontzeele

    Het project “creatieve lichtbron” speelt in op de creativiteit van de jonge deelnemers. Elk kind krijgt een pakket met basisgrondstoffen (hout, plexiglas, decoratie-elementen en gereedschap om de materialen te bewerken), waaruit zij een eigen ontwerp creëren. Het proces begint met het schetsen van een technisch ontwerp, waarbij de leerlingen geleerd worden om rekening te houden met de eigenschappen van de materialen, en hoe deze op een brandveilige manier te combineren (zodat de kandelaar kan werken zonder bvb. risico op oververhitting doordat materialen te dicht op elkaar geplaatst worden). Op deze manier krijgen de kinderen inzicht in de eigenschappen van verschillende grondstoffen, en hoe deze op elkaar reageren. Na afloop presenteren de kinderen hun ontwerpen aan elkaar, zodat ze met eigen ogen kunnen waarnemen hoe vanuit eenzelfde pakket grondstoffen een waaier aan creatieve objecten gerealiseerd kan worden.

    • 11 februari 2015: Project “zenuwspiraal”

    Leerkracht 1: Jan Kindt

    Leerkracht 2: Hans Van Der Haeghen

    In dit project worden de deelnemers ingewijd in de elektronica. De zenuwspiraal (het bekende spel waarbij een oog over een gebogen metalen draad geleid dient te worden, zonder deze te raken) combineert constructie met kennis van het elektronisch proces. De kinderen leren het achterliggende technische proces kennen, dat ervoor zorgt dat er bij het raken van de zenuwspiraal een licht gaat branden, en/of een buzzer klinkt. De deelnemers kunnen de “moeilijkheidsgraad” van hun spiraal aanpassen naargelang de vorm die zij eraan geven. Zoals bij elk project in de Techniekacademie wordt achteraf geëvalueerd wat de moeilijke punten bij de realisatie zijn, en hoe eventuele fouten kunnen voorkomen of verholpen worden.

    • 25 februari 2015: Project “aluminium sleutelhanger”

    Leerkracht 1: Hans Van der Haeghen

    Leerkracht 2: Jan Kindt

    In deze sessie maken de kinderen een multifunctionele sleutelhanger (bijvoorbeeld als geschenk voor vaderdag), inclusief een muntje voor de winkelkar en een flesopenerfunctie. Dit project legt de nadruk op het veilig bewerken van metaal, in dit geval aluminium. Bovendien krijgen de leerlingen de kans om een naam of boodschap in hun sleutelhanger te graveren, dit met behulp van slagletters of een graveertoestel. Precisiewerk staat hierbij centraal. Zo worden de leerlingen gewaar dat nauwgezetheid en geduld even belangrijk zijn in het technisch proces als de “brute kracht” die sommige andere handelingen vereisen. Achteraf worden de sleutelhangers getest op hun afwerking en efficiëntie: is het object mooi glad afgewerkt, en lukt het daadwerkelijk om bvb. een fles te openen?

    • 4 maart 2015: Project “LED-bal asteroïde”

    Leerkracht 1: Jorn Wauters

    Leerkracht 2: Alain Huyghe

    Tijdens deze sessie leren de deelnemers een constructie met LED-verlichtingsdraden te maken. Eerst worden de kinderen ingewijd in het technisch proces dat bij verlichting komt kijken en het nut van LED-verlichting, zowel economisch als voor het milieu. Vervolgens gaan de deelnemers over tot de constructie van hun werkstuk. Ze leren nauwkeurige afstanden af te meten en te markeren, te werken met priem en soldeerbout en het project zorgvuldig ineen te zetten, zodat elke LED-draad verbonden wordt met de lichtdiode. Wanneer de deelnemers de constructie van hun werkstuk vervolledigd hebben, wordt getest of alle projecten goed werken.

    • 11 maart 2015: Project “decoratieve naamplaat”

    Leerkracht 1: Wim Coessens

    Leerkracht 2: Jean-Michel Defoirdt

    Dit project bundelt de kennis van onze afdeling auto/carrosserie met de expertise van de opleiding Schilderwerk en decoratietechnieken. De deelnemers leren er de specifieke technieken voor het bewerken en spuiten van een metalen plaat. Vervolgens gaan zij onder begeleiding van onze leerkrachten decoratietechnieken aan de slag om hun “decoratieve naamplaat” te personaliseren. Techniek en creativiteit gaan in deze sessie hand in hand, met een mooi souvenir voor elke deelnemer als resultaat.

    • 18 maart 2015: Project “initiatie 3D-printen”

    Leerkracht 1: Marc Van den Schoor

    Leerkracht 2: Bart Grijseels

    Deze namiddag biedt de kinderen een initiatie in het 3D-printen. De kinderen leren er aan de hand van een echte 3D-printer hoe het toestel werkt en hoe je een ontwerp kan voorbereiden voor het 3D-printen. Vervolgens wordt de theorie omgezet in de praktijk: de deelnemers leren op de computer een basis 3D-ontwerp te tekenen, dat vervolgens voor hun ogen ‘geprint’ wordt met de 3D-printer van de school. Dit project biedt onze jonge techneuten een unieke kans om aan de slag te gaan met een van de modernste technologieën van het moment.

    • 25 maart 2015: Project “initiatie 3D-printen”

    Leerkracht 1: Bart Grijseels

    Leerkracht 2: Nicky Borreman

    Deze namiddag biedt de kinderen een initiatie in het 3D-printen. De kinderen leren er aan de hand van een echte 3D-printer hoe het toestel werkt en hoe je een ontwerp kan voorbereiden voor het 3D-printen. Vervolgens wordt de theorie omgezet in de praktijk: de deelnemers leren op de computer een basis 3D-ontwerp te tekenen, dat vervolgens voor hun ogen ‘geprint’ wordt met de 3D-printer van de school. Dit project biedt onze jonge techneuten een unieke kans om aan de slag te gaan met een van de modernste technologieën van het moment.

    • 1 april 2015: Project “LED-bal asteroïde”

    Leerkracht 1: Jorn Wauters

    Leerkracht 2: Alain Huyghe

    Tijdens deze sessie leren de deelnemers een constructie met LED-verlichtingsdraden te maken. Eerst worden de kinderen ingewijd in het technisch proces dat bij verlichting komt kijken en het nut van LED-verlichting, zowel economisch als voor het milieu. Vervolgens gaan de deelnemers over tot de constructie van hun werkstuk. Ze leren nauwkeurige afstanden af te meten en te markeren, te werken met priem en soldeerbout en het project zorgvuldig ineen te zetten, zodat elke LED-draad verbonden wordt met de lichtdiode. Wanneer de deelnemers de constructie van hun werkstuk vervolledigd hebben, wordt getest of alle projecten goed werken.

    • 22 april 2015: Project “creatieve lichtbron”

    Leerkracht 1: Christophe Punnewaert

    Leerkracht 2: Jurgen Pontzeele

    Het project “creatieve lichtbron” speelt in op de creativiteit van de jonge deelnemers. Elk kind krijgt een pakket met basisgrondstoffen (hout, plexiglas, decoratie-elementen en gereedschap om de materialen te bewerken), waaruit zij een eigen ontwerp creëren. Het proces begint met het schetsen van een technisch ontwerp, waarbij de leerlingen geleerd worden om rekening te houden met de eigenschappen van de materialen, en hoe deze op een brandveilige manier te combineren (zodat de kandelaar kan werken zonder bvb. risico op oververhitting doordat materialen te dicht op elkaar geplaatst worden). Op deze manier krijgen de kinderen inzicht in de eigenschappen van verschillende grondstoffen, en hoe deze op elkaar reageren. Na afloop presenteren de kinderen hun ontwerpen aan elkaar, zodat ze met eigen ogen kunnen waarnemen hoe vanuit eenzelfde pakket grondstoffen een waaier aan creatieve objecten gerealiseerd kan worden.

    • 29 april 2015: Project “decoratieve naamplaat”

    Leerkracht 1: Wim Coessens

    Leerkracht 2: Jean-Michel Defoirdt

    Dit project bundelt de kennis van onze afdeling auto/carrosserie met de expertise van de opleiding Schilderwerk en decoratietechnieken. De deelnemers leren er de specifieke technieken voor het bewerken en spuiten van een metalen plaat. Vervolgens gaan zij onder begeleiding van onze leerkrachten decoratietechnieken aan de slag om hun “decoratieve naamplaat” te personaliseren. Techniek en creativiteit gaan in deze sessie hand in hand, met een mooi souvenir voor elke deelnemer als resultaat.

     

    inschrijven