Fotoalbum

iphoto-icon

Contact



Adres:
Papiermolenstraat 103
Geraardsbergen
9500

Telefoon: 054 41 21 88
Fax: 054 41 16 81

http://www.ka-geraardsbergen.be

Digitaal leerplatform

Menukaart

maandag 17 november 2014

  • Chipolata
  • Rode kool
  • Aardappelen

dinsdag 18 november 2014

  • Stoofpotje van kip
  • Aardappelpuree

donderdag 20 november 2014

  • Cordon bleu
  • Wortelen en erwten
  • Aardappelen

vrijdag 21 november 2014

  • Bicky burger
  • Rauwkost
  • Frieten
  • INSCHRIJVEN!

    KA op Facebook


    Vriendenkring KA organiseert kaasavond op vrijdag 28 november 2014

    kaasavond 600 x 450

    Op vrijdag 28 november 2014 organiseert de Vriendenkring van het KA Geraardsbergen vanaf 19.00 u haar jaarlijkse kaasavond.

    Het KA hoopt heel wat leerlingen, oud-leerlingen, personeelsleden en sympathisanten te mogen begroeten op dit culinair festijn. Er kan gekozen geworden tussen een vlees- en een kaasmenu in buffetvorm en dit aan democratische prijzen.

    De Vriendenkring dankt iedereen alvast op voorhand voor de komst.

    U kan inschrijven tijdens de lesuren op het telefoonnummer (054/ 41 21 88) of via het volgende e-mailadres patrick.dc@skynet.be .

    Een kaasschotel of een Breugeliaanse vleesschotel kost 14 euro voor een volwassene. Voor een kind bedraagt dit 7 euro.

     

     

    Techniek in actie: een kijkje in de STEM-klas.

    STEM2Op 1 september gingen op onze school de nieuwe STEM-richtingen van start. Dhr Ryckebosch en dhr Grijseels gunden ons onlangs een blik binnen de klasmuren van het vak STEM-Engineering (4WE).

    Het opzet van het vak STEM-Engineering is om de leerlingen theoretische begrippen bij te brengen door ze meteen in de praktijk te illustreren. Op deze manier worden de lessen minder abstract en krijgen jongeren een beter begrip van de concrete toepassingen van technische kennis in het dagelijks leven. Dhr Ryckebosch legt uit: ‘De leerlingen hebben uiteraard eerst een basis theorie nodig voor ze naar de praktijk kunnen overstappen, maar eens ze ingewijd zijn in de achterliggende processen kunnen ze aan de slag met het technisch oefenmateriaal’. Hierbij worden de leerlingen nauwgezet opgevolgd. Terwijl ze elk op hun eigen tempo oefenen met de multimeter, sturen de begeleidende leerkrachten bij en kunnen de jongeren vragen stellen zodat ze het proces leren bevatten.

    Tijdens deze les stond bijvoorbeeld de vraag centraal: ‘Waarom brandt de lamp?’. Branko Defrère (4WE) getuigt enthousiast: ‘De eerste les theorie was even doorbijten, maar met de toepassing op de multimeter wordt alles snel duidelijker. Het geeft voldoening om te zien dat de lamp werkt, en dat ik ook kan verklaren waarom dat zo is’. De nieuwe lesmethode blijkt dus ook bij de leerlingen in de smaak te vallen. Ongetwijfeld zal de rest van het schooljaar nog een pak meer verrijkende projecten met zich meebrengen. Op deze manier worden onze STEM-leerlingen stap voor stap jonge experten in wetenschap en techniek.

    Nieuw: huiswerkbegeleiding

    Opzet:

    •       Structuur bijbrengen
    •       Leren plannen
    •       Strategisch leren studeren
    •       Timemanagement

    Voor wie?   Leerlingen van de 2de graad

    Wanneer?   Op maandag, dinsdag en donderdag, vanaf 15.25 u tot 16.15 u.

    Welke vakken?  wiskunde en Nederlands. Er is steeds een vakleerkracht aanwezig.

     

    Enthousiaste leerkrachten worden ingeleid in de wonderen van het 3D-printen

    Als ‘school van de toekomst’ en als officiële ‘STEM School of Excellence’ (een titel die het KA sinds dit schooljaar werd uitgereikt door de Vlaamse regering) zet onze school zich steevast in om de modernste technologische ontwikkelingen tot bij onze leerlingen te brengen. In dit kader kocht het KA onlangs een heuse 3D-printer aan. Op donderdag 13 november 2014 gaf dhr Achim Rosier, ICT-medewerker van de scholengroep, een uiteenzetting over de werking en de mogelijke toepassingen van dit hoogtechnologische toestel.

    Aangezien de school ervoor gekozen heeft om met de Prusa Mendel i3 een ‘open’ 3D-printermodel te kopen (zonder verhullende kast), is het apparaat uitermate geschikt voor educatieve doeleinden: het volledige printproces is open en bloot waar te nemen. Een groot voordeel aan deze open source 3D-printer is bovendien dat bouwtekeningen en 3D-bestanden gemakkelijk en gratis online beschikbaar worden gesteld.

    Achim Rosier demonstreerde aan een geboeide groep leerkrachten hoe zij zelf aan de slag konden met het apparaat. Eerst werden de programma’s toegelicht waarmee men een 3D-tekening kan opmaken en ‘slicen’. Dit laatste wil zeggen dat het 3D-ontwerp door het programma in ‘schijfjes’ wordt gesneden, zodat de printer laag per laag van het ontwerp kan printen.

    Vervolgens was het tijd om de printer in actie te bewonderen. Deskundig demonstreerde dhr Rosier hoe de 3D-printer het best kon schoongemaakt worden voor het afdrukken, op welke manier de kunststofdraad (wat bij een klassieke printer overeenkomt met de inkt) in het toestel gevoed moet worden, en hoe je het printproces kan opstarten en monitoren. Afhankelijk van het object dat men wil printen loopt de printduur op van enkele tientallen minuten (voor kleinere voorwerpen) tot een paar uren (in het geval van een groter printproject). Aan de hand van een aantal vooraf geprinte items toonde Achim Rosier aan dat niet enkel het proces van het 3D-printen leerrijk was voor de leerlingen, maar dat ook de voorwerpen die ermee geprint worden (bvb. een tandwielsysteem) door leerkrachten kunnen gebruikt worden als lesmateriaal.

    De leerkrachten en andere belangstellenden die de uiteenzetting bijwoonden waren alvast unaniem enthousiast over de ingenieuze printer. Ongetwijfeld zullen zij in de toekomst een waaier aan mooie toepassingen realiseren voor de nieuwste aanwinst van het KA.