Fotoalbum

iphoto-icon

Contact



Adres:
Papiermolenstraat 103
Geraardsbergen
9500

Telefoon: 054 41 21 88
Fax: 054 41 16 81

http://www.ka-geraardsbergen.be

Digitaal leerplatform

Menukaart

maandag 13 oktober 2014

  • Pastagratin
  • (ovenschotel van pasta en gehakt)

dinsdag 14 oktober 2014

  • Cordon bleu
  • Wortelen en erwten
  • Aardappelen
  • Nagerecht

donderdag 16 oktober 2014

  • Pita kip
  • Rauwkost
  • Frieten

vrijdag 17 oktober 2014

  • Hespenrolletjes met witloof
  • Aardappelpuree
  • Nagerecht

    KA op Facebook


     

    Techniek in actie: een kijkje in de STEM-klas.

    STEM2Op 1 september gingen op onze school de nieuwe STEM-richtingen van start. Dhr Ryckebosch en dhr Grijseels gunden ons onlangs een blik binnen de klasmuren van het vak STEM-Engineering (4WE).

    Het opzet van het vak STEM-Engineering is om de leerlingen theoretische begrippen bij te brengen door ze meteen in de praktijk te illustreren. Op deze manier worden de lessen minder abstract en krijgen jongeren een beter begrip van de concrete toepassingen van technische kennis in het dagelijks leven. Dhr Ryckebosch legt uit: ‘De leerlingen hebben uiteraard eerst een basis theorie nodig voor ze naar de praktijk kunnen overstappen, maar eens ze ingewijd zijn in de achterliggende processen kunnen ze aan de slag met het technisch oefenmateriaal’. Hierbij worden de leerlingen nauwgezet opgevolgd. Terwijl ze elk op hun eigen tempo oefenen met de multimeter, sturen de begeleidende leerkrachten bij en kunnen de jongeren vragen stellen zodat ze het proces leren bevatten.

    Tijdens deze les stond bijvoorbeeld de vraag centraal: ‘Waarom brandt de lamp?’. Branko Defrère (4WE) getuigt enthousiast: ‘De eerste les theorie was even doorbijten, maar met de toepassing op de multimeter wordt alles snel duidelijker. Het geeft voldoening om te zien dat de lamp werkt, en dat ik ook kan verklaren waarom dat zo is’. De nieuwe lesmethode blijkt dus ook bij de leerlingen in de smaak te vallen. Ongetwijfeld zal de rest van het schooljaar nog een pak meer verrijkende projecten met zich meebrengen. Op deze manier worden onze STEM-leerlingen stap voor stap jonge experten in wetenschap en techniek.

    Nieuw: huiswerkbegeleiding

    Opzet:

    •       Structuur bijbrengen
    •       Leren plannen
    •       Strategisch leren studeren
    •       Timemanagement

    Voor wie?   Leerlingen van de 2de graad

    Wanneer?   Op maandag, dinsdag en donderdag, vanaf 15.25 u tot 16.15 u.

    Welke vakken?  wiskunde en Nederlands. Er is steeds een vakleerkracht aanwezig.

     

    Onze leerlingen verkennen de wereld: geplande uitstappen van het KAG

    Onze leerlingen verkennen de wereld: geplande uitstappen van het KAG

    Als school zijn wij ervan overtuigd dat leerlingen niet alleen op de schoolbanken gevormd worden. Wij kiezen er bewust voor om onze jongeren ook mee te nemen op verkenning buiten de muren van het KA. Tijdens diverse uitstappen en reizen leren onze scholieren zo hun blik te verruimen, en de rijkdom van andere steden, landen en culturen op te snuiven. Deze ervaringen zorgen ervoor dat zij met een frisse en open blik de wereld van morgen tegemoet lopen.

    Ook voor het schooljaar 2014-2015 werden al een reeks boeiende ervaringen gepland. Volgende uitstappen staan binnenkort op het programma:

    In het kader van 100 jaar Groote Oorlog bezoeken de leerlingen van 5 ASO op 21 oktober 2014 de frontstreek in de Westhoek (Diksmuide). Met de trapwagen doen ze er verschillende plaatsen en monumenten aan die een centrale rol speelden tijdens de oorlog van 14-18.

    1 2 3

    Op 24 oktober 2014 gaat 5 TSO op verkenning in onze hoofdstad. Aan de hand van een nauwkeurig uitgestippelde route leren de leerlingen er over de rijkdom van Brussel als hoofdstad van ons land, maar ook over de centrale rol die de stad inneemt binnen Europa.

    4 5 6

    Op 24 oktober 2014 gaan de leerlingen van 6 KA en een aantal leerlingen uit 6 TSO naar Rijsel. Deze bruisende Noord-Franse stad wordt het decor voor een leerrijke wandeling. De jongeren verkennen het mooie historische centrum en de verschillende culturele trekpleisters van de stad.

    7 8

    De leerlingen van 3 en 4 Kantoor verdiepen zich op 23 oktober 2014 in de wondere wereld van wetenschap en techniek, tijdens een bezoek aan Technopolis in Mechelen. In dit ‘doe-museum’ leren ze er spelenderwijs bij aan de hand van verrassende attracties, demoshows en experimenten.

    9 10

     

    GWP

    6 ASO en TSO gaan in de week van 20 t.e.m. 24 oktober op GWP naar Berlijn. Ze steken er niet alleen wat op over de belangrijke rol van Berlijn als voortrekker op vlak van kunst- en cultuurontwikkelingen, maar leren er ook over het verleden van de Duitse hoofdstad als stad van conflicten, gaande van haar rol in WO II tot de impact van het communisme, dat nog steeds haar sporen nalaat doorheen de stad (met als bekendste reliek de restanten van de beruchte Muur). De leerlingen worden verder rechtstreeks geconfronteerd met de donkerste pagina’s in de Duitse geschiedenis tijdens een bezoek aan het concentratiekamp van Buchenwald.

    11 12 13

    De leerlingen van het 4de jaar ASO gaan diezelfde week op GWP naar Normandië. Daar leren zij een ander aspect van WO II kennen, tijdens een bezoek aan de slagvelden en stranden die een centrale rol speelden tijdens de oorlog en de uiteindelijke bevrijding (D-Day). Daarnaast proeven de jongeren ook van de rijke Normandische cultuur en natuur.

    14 15

    Voor 4 TSO staat in de week van 20 t.e.m. 24 oktober een GWP naar Oostende op het menu. Via een tussenstop met stadswandeling in Gent trekken de leerlingen richting kust. Daar staan o.a. een strandwandeling, een stadsspel en bezoeken aan het Serpentarium en het wetenschapspark Explorado op het programma. Als afsluiter verkennen de jongeren het Werelderfgoed van Brugge, voor ze terugkeren naar Geraardsbergen.

    16 17 18