Rechtszaken saai? Dat had je gedacht! Op vrijdag 25 januari bracht de klas 6 Humane Wetenschappen van het GO! Atheneum Geraardsbergen een bezoek aan de rechtbank in Oudenaarde waar ze aan den lijve konden ondervinden hoe het is om als beklaagde, rechter of aanklager in een rechtszaal te zitten. De uitstap, een samenwerking tussen de vakken cultuurwetenschappen en Nederlands, werd georganiseerd door Museum BELvue, een organisatie die gratis workshops over burgerschap geeft.

De gids van dienst was de heer Patrick Pockelé, die de leerlingen uitleg verschafte over het soms complexe Belgische rechtssysteem. Omdat de leerlingen twee rechtszaken mochten bijwonen – één in een correctionele en een andere in een politierechtbank – werd hen gevraagd om enkele partijen tijdens de rechtsgang te observeren. Daarna analyseerden de leerlingen wat er gezegd werd. Interessant? Ja, zeker! Maar pas echt leuk werd het toen de leerlingen de kans kregen om, gehuld in een zwarte toga, een proces na te spelen. Zo kregen de jongeren niet alleen een dieper inzicht in de Belgische rechtsprocedures en rechtsgang, maar konden ze via hun pleidooien ook oefenen op hun argumentatie- en overtuigingskracht. En de begeleidende leerkrachten dhr Moulaert en mevr. De Geyter? Die zagen dat het goed was. Hieronder volgt een korte impressie van de indrukken van de leerlingen en de leerkracht:

“We hadden tijdens het simulatiespel de gehele politierechtbank voor ons alleen. Eerst kregen we tijd om alles te bespreken met onze partners. Zelf kreeg ik de slachtofferrol, waarna ‘mijn advocaat’ Chaima Vanderpoorten en ikzelf onze argumenten bespraken. Dat hadden we blijkbaar goed gedaan, want we wonnen de zaak! Dankzij deze ervaring konden we deze dag mooi afsluiten.”

Thomas Foutré

“De inhoud van de workshop sluit rechtstreeks aan bij de leerplandoelstellingen cultuurwetenschappen rond de rechtsstaat en leren argumenteren voor Nederlands, maar de workshop maakt van de rechtsstaat vooral iets levensecht voor de leerlingen. Daarnaast worden vele vooroordelen over de rechtspraak via de workshop op een erg tastbare manier bestreden. Dergelijke inzichten kan je binnen het klaslokaal onmogelijk bereiken als individuele leerkracht.”

Stijn Moulaert, leerkracht cultuurwetenschappen

“We mochten zelf in de schoenen van beklaagde, slachtoffer (burgerlijke partij), advocaten, procureur en rechter treden. Dit simulatiespel was een zeer mooie beleving en is zeker een aanrader voor volgend schooljaar.”

Josefien Bazargard

“Ik vond de uitstap de moeite waard, omdat ik meer te weten ben gekomen over hoe een strafproces eigenlijk in zijn werk gaat. Daarbij heb ik meer inzicht gekregen in hoe moeilijk het is voor de rechters om te oordelen over een zaak.”

Wassim Bouhaddach

“Onderweg naar de rechtbank had ik eerlijk gezegd geen hoge verwachtingen omdat ik heel wat theorie verwachtte en een rollenspel dat verkeerd zou aflopen. Het theoretisch gedeelte was achteraf gezien heel kort en het rollenspel verliep enorm goed. Kortom, deze interactieve uitstap was heel geslaagd!”

Klaara De Vos