De OC’s, de onderzoekscompetenties, vormen traditioneel het orgelpunt van een studieloopbaan in het secundair onderwijs. Binnen het gekozen vakgebied maken de laatstejaarsleerlingen 6ASO een eindwerk dat goed weergeeft welke vaardigheden de leerlingen gedurende hun schoolloopbaan hebben aangeleerd. In dit artikel bekijken we enkele opvallende eindwerken van leerlingen uit 6WW, op het GO! atheneum Geraardsbergen, binnen het vakdomein ‘Wetenschappen: Aardrijkskunde, Fysica en Biologie’. De jury bestond uit vakleerkrachten mevrn. Menschaert, Coutereel, Van Der Smissen en dhrn. De Geus en Verhaegen.

Roan Buyl (6WW) verraste mevr. Van Der Smissen met een boeiend biologievraagstuk. Roan is zelf een fietser, die op hoog niveau koerst, en had als onderzoeksvraag ‘Welke invloed heeft een duurtraining op je conditie als we de vooruitgang controleren en meten met een lactaattest’. Na een theoretisch deel waarin Roan het uitgebreid had over het meten van verzuring via een lactaattest (melkzuur), volgde de interessante hypothese dat een uitgetekende duurtraining van de professionele trainer van Roan ook fysieke voordelen ging opleveren. Roan deed dan ook een proef waarbij zijn hartslag werd geregistreerd en waarbij meermaals bloed werd geprikt. Na een rustperiode van 3 weken volgden er nieuwe testen waarbij de lactaattest steeds centraal stond. De conclusie was dan ook dat een duurtest wel degelijk fysieke vooruitgang had opgeleverd. Door een ziekte behaalde Roan niet de verwachte vooruitgang maar toch was hij zeer tevreden over zijn prestaties. Roan toonde ook het belang van lactaattesten aan, omdat het een topsporter toont welke inspanningszones en trainingsschema’s je moet gebruiken.

Axel Steux (6WW) had het over het ‘ontzouten van zeewater’ en besprak bijvoorbeeld twee verschillende technieken om zeewater ook drinkbaar te maken. Ook Itske Broquet (6WW) koos voor een thema waarbij milieu centraal stond, want ze koos voor volgend onderwerp: ‘de afvalproductie van een Vlaams gezin: een analyse en voorstel tot waste reduction.’ Als proef had ze geprobeerd om de afvalproductie van haar eigen gezin te verminderen. Door bewuster te consumeren kan je bijvoorbeeld al veel afval beperken.

De laatstejaars uit de klas ‘Wiskunde-wetenschappen’ zijn duidelijk heel muzikaal. Sjouke Van der Pulst (6WW) deed haar OC voor het vak Fysica bij mevr. Coutereel en koos voor het thema: ‘de fysica achter het geluid van een saxofoon’. De literatuurstudie focuste op ‘wat is geluid’, ‘de muziektheorie’ en ‘harmonie’. Als onderzoek had Sjouke het bereik en het verschil van rietsterkte tussen verschillende soorten saxofoons vergeleken. Ook Mattias Boel koos voor een muzikaal thema en bekeek ‘welke factoren de toonhoogte van een trompet beïnvloeden‘ en vergeleek factoren zoals omgevingstemperatuur, temperatuur van de trompet, buislengte, lipstand en materiaal van de trompet. Yenthe Ysebaert koos voor dat andere muziekinstrument, de stem. Met haar eindwerk rond ‘the thrilling voice’ onderzocht de laatstejaarsleerling of je een kristallen glas kan breken met je stem. Haar literatuurstudie focuste zich op de geluidsproductie van het strottenhoofd en de stembanden en op resonantie en eigenfrequentie.

Er waren duidelijk heel wat interessante OC’s die focusten op wetenschapsthema’s. De mentoren waren dan ook aangenaam verrast door de grote diversiteit aan thema’s, onderwerpen en onderzoeken. Het GO! atheneum Geraardsbergen wenst de laatstejaars veel succes met de aankomende examens. Klik op de onderstaande foto om meer foto’s te bekijken van deze boeiende dag vol presentaties.