OC’s laatstejaars ‘Opvoeding en begeleiding’

De laatstejaarsleerlingen uit de studierichting ‘Opvoeding en begeleiding’ presenteerden mondeling en aan de hand van een zelfgemaakte poster hun diverse eindwerken aan een jury die bestond uit de begeleidende leerkrachten Van Mello, De Schinckel, Dujacquier, Van Geyte en Voets.

De onderzoekscompetenties, kortweg OC’s, zijn de eindwerken van de laatstejaarsleerlingen uit het secundair onderwijs. Het eindwerk geeft goed weer welke vaardigheden de leerlingen hebben aangeleerd en gaat over een zelfgekozen thema uit het eigen studiegebied.

Diverse eindwerken

De onderwerpen waren ook dit jaar weer enorm gevarieerd. De Bock Joyce onderzocht bijvoorbeeld of een dagelijkse warme maaltijd op school bijdraagt aan de leerprestaties van kinderen tussen drie en vijf jaar oud. Ook Yuna Van Strijthem (Gezonde voeding bij kleuters: thuis en op school), Svoike De Smet (invloed van suikers op het gedrag van kinderen tussen 2 en 7 jaar) en Britt Huwé (Hoe beïnvloedt een vast dagritme in de kleuterklas de emotionele stabiliteit van kleuters) kozen de allerkleinsten als doelgroep.

Maar in de studierichting OPB is er ook veel aandacht voor personen die ‘anders’ zijn. Aafke Van Hecke onderzocht ‘de invloed van ASS op vriendschap’ en Jitze Vaeyens keek dan weer naar het effect van ‘prikkelarme ruimtes’. Sommige leerlingen zochten een onderwerp dat dicht bij de eigen leefwereld staat zoals Caylen Van Cauwenberg (het pestbeleid op onze school).

Andere klasgenoten borduurden verder op de aangeleerde theorieën uit de hoofdvakken ‘Opvoedkunde’ en ‘Pedagogiek’. De thema’s waren heel uiteenlopend. Liesel Ameys onderzocht bijvoorbeeld ‘de invloed van huiswerk op het lagereschoolkind’, Yelina De Vos onderzocht ‘de invloed van het spreken van een andere thuistaal op de ontwikkeling van de woordenschat en grammatica in het Nederlands’ en Fenia De Paepe keek dan weer naar ‘ouders met een alcoholverslaving en de invloed hiervan op hun kinderen’.

Heel uiteenlopende onderwerpen en straffe presentaties. Bij een OC komt alle kennis van de voorbije jaren van pas en kunnen leerlingen ook tonen dat ze kritisch kunnen zoeken naar informatie en ze leren zelfstandig analyseren en verwoorden. Zaken die ze later ook kunnen gebruiken bij het maken van een bachelorproef. Klik op de onderstaande foto om meer foto’s te bekijken.