Van stadhuis tot kleuterklas: vliegende reporter Ysaline De Geus brengt verslag uit van YOUCA-dag

Terwijl onze laatstejaars hun boeken inruilden voor een dag hard labeur in het kader van de jaarlijkse YOUCA-dag, sprong één leerlinge wel heel spectaculair in de bres. Gewapend met een e-bike, een notitieboekje en een karrenvracht aan kritische vragen, was Ysaline De Geus (6BTW) de hele dag de ‘vliegende reporter’ van onze school. Ze legde een indrukwekkende tocht af door onze stad, van het kabinet van burgemeester Fernand Van Trimpont tot het reilen en zeilen van een plaatselijke tuinwerker en zelfs het vrolijke geroezemoes in een lagere school. Wat dreef onze laatstejaars dit jaar, en wat leerden ze tijdens hun unieke werkervaring? Ysaline zocht het uit en vergaarde een exclusief verslag.

Donderdag 16 oktober 2025. Youca Action Day 2025. Een dag waarop duizenden jongeren in België hun schoolbanken achterlaten en een dag lang werken voor het goede doel. De dag werd georganiseerd door Youca, een Belgische jongerenbeweging die hen wil aanzetten om actief bij te dragen aan een rechtvaardige en duurzame wereld, met als bekendste initiatief de Youca Action Day. Een dag waarop laatstejaarsstudenten van verschillende secundaire scholen een dag helpen bij een baan binnen hun interessegebied. Hiervoor geeft de werkgever een vergoeding van € 60 die integraal naar goede doelen gaat. Ook op onze school deden de leerlingen van 6 Doorstroom mee aan dit initiatief.

Dit jaar had ik het geluk om op een andere manier mee te doen. Ik ging niet zelf aan de slag, maar kreeg de rol van vliegende reporter. Mijn missie? Zes medeleerlingen bezoeken op hun werkplek om zo hun ervaringen van deze speciale dag te verzamelen. Het was een moeilijke keuze, want er werden veel interessante jobs uitgevoerd. Het was leuk om te zien hoe verschillend iedereen aan de slag ging. Terwijl de ene werkte in de wetenschappelijke sector, ging de andere dan weer helpen in de wereld van het gerecht, maar ook verschillende soorten kantoorjobs ontbraken niet. Sommige leerlingen gingen zelfs een dag in de schoenen van leerkrachten staan in het kleuter- en lager onderwijs.

Zo had ik mijn eerste stop van de dag op basisschool De Klaproos, waar Lana De Mil (6WWI) een dag mocht meedraaien in de graadsklas van het derde en vierde leerjaar. De focus van haar werkdag lag bij het ondersteunen en helpen van de kinderen bij hun zelfstandig werk. Dit was dus vast en zeker een leerrijke, fijne ervaring en creëerde een nieuw inzicht in het lesgeven van vandaag in vergelijking met wat ze zelf, als kind, heeft ervaren. 

Voor mijn tweede stop ging ik naar Nore Timmermans (6 MOT) voor een toch wel bijzondere job. Zij kreeg namelijk de kans om een dag mee te werken bij de burgemeester, Fernand Van Trimpont. Ze woonde onder andere een vergadering bij en kreeg de taak om verslaggever van de dag te zijn. Ze leerde op die manier veel bij over het interne beleid van de stad Geraardsbergen, vertelde ze. Door deze unieke ervaring kreeg ze een goed beeld van wat de functie van een burgemeester precies inhoudt. Opvallend is dat Nore haar job niet vond via de jobbank van Youca, maar ze bemachtigde die via een spontane sollicitatie. Haar voorstel was om mee te draaien bij de politie, maar de burgemeester stelde zelf voor om mee te draaien bij hem. Tegen zo’n unieke kans kan je natuurlijk geen nee zeggen. “Ik ben zeer dankbaar voor deze leerrijke ervaring”, voegde ze er zelf nog aan toe.

Mijn derde stop was bij Lukas Noterman (6 BTW). Hij koos voor een meer fysieke job en ging een dag tuinwerk verrichten. Hij werkte een hele dag buiten in dienst van zijn grootouders. Zijn taken bestonden uit grachten graven, onkruid wieden en helpen in de tuin. “Ik vond het fijn om buiten in de natuur te werken”, vertelde hij. Op deze manier kon hij een goed doel steunen en zijn grootouders helpen, wat voor hem een positieve ervaring was.

Daarna fietste ik door naar Helena Memmi (6 MOT). Zij werkte een dag op haar oude basisschool De Klimop in de derde kleuterklas. Haar dag bestond vooral uit het ondersteunen van de kinderen tijdens lesactiviteiten, toezicht houden op de speelplaats, jassen aandoen en knutselwerkjes helpen creëren. “Het was soms best vermoeiend”, vertelde ze. Bij lagereschoolkinderen is het oplossen van kleine ruzies soms ook deel van de taak. Helena is heel dankbaar dat ze op deze manier de juf een helpende hand kon bieden, vertelde ze nog.

Voor mijn laatste stop fietste ik door naar basisschool Herhout, waar twee van onze leerlingen samen aan de slag gingen. Riana Stevens (6 BTW) werkte er in de tweede kleuterklas en Amber De Wolf (6 BTW) hielp mee in het tweede, vijfde en zesde leerjaar. Beiden gebruikten hun eigen netwerk om aan hun jobs te geraken. Voor Riana bestond haar dag vooral uit zingen, spelen en knutselen, allemaal om de leerlingen op een speelse manier hun motoriek te laten ontwikkelen. “Het was echt een leuke ervaring en ook leerrijk om te zien welke leerstrategieën bij de jongste leerlingen worden ingezet”, vertelde ze. Misschien had ze ook graag de iets oudere kinderen ondersteund, maar toch vond ze het waardevol dat ze leerde omgaan met de allerjongsten. Haar geduld in verschillende contexten werd ook danig op de proef gesteld.

De dag van Amber verliep enigszins anders. Haar werkdag bestond uit het onderwijzen van een les spelling, een les wiskunde en ook het bieden van een luisterend oor bij kleine ruzies. Ze vond het een toffe ervaring en zei dat ze door deze dag nog meer begreep hoeveel respect leerkrachten verdienen. Wat haar ervaring extra bijzonder maakte, was dat ze leerde omgaan met een leerling met autisme en dat ze aan den lijve ondervond hoe belangrijk doelgericht differentiëren is.

Na een tocht van 55 km en een dag vol leuke bezoeken, zat ook mijn werkdag erop. Ik ben zeer blij dat ik deze unieke kans kreeg. Want ik heb niet alleen gedreven en gemotiveerde leerlingen mogen spreken en hun ervaringen delen met jullie, daarbovenop heb ik ook Geraardsbergen mogen doorkruisen met de fiets en zo ook verlegde ik ook mijn eigen grenzen. Jullie kunnen ook genieten van de foto’s die de leerlingen en ik maakten om een nog exclusiever beeld te krijgen van dit topinitiatief van YOUCA.

Klik op de onderstaande foto om al het fotomateriaal te bekijken van YOUCA-dag.