Onze leerlingen uit het vierde jaar ECW vlogen samen met begeleiders Maaike Batselier en Sarah Dhont naar Noord-Macedonië voor een boeiende Erasmus+reis. Naast de Belgische delegatie namen ook studenten en leerkrachten uit Roemenië, Turkije en Noord-Macedonië deel. Naast heel wat interessante workshops rond het centrale thema DREAMOCRACY werd uiteraard ook het mooie Zuid-Oost-Europese land verkend.
De leerlingen blikken enthousiast terug: “We verbleven in het Millennium Hotel in Bitola en werden door de gastschool op een fantastische manier verwelkomd. Er was zelfs een erehaag en er wapperden vlaggen van alle deelnemende partnerlanden. Het welkomstgevoel was groot en het weer schitterend. De eerste dag sloten we af in de plaatselijke bowlinghal.”
Begeleiders Maaike en Sarah gaan wat dieper in op het programma: “Er was een mooi evenwicht tussen leren en ontspanning. De workshops rond DREAMOCRACY zorgen voor veel enthousiasme en de lovende woorden waren niet van de lucht bij het bezoeken van enkele indrukwekkende plaatsen. Mogila, de hoofdstad van het district waar we verbleven, vormde een aangename eerste kennismaking met de plaatselijke architectuur en geschiedenis. Een hoogtepunt was ongetwijfeld de verwelkoming door de burgemeester van het dorp. Ook een bezoek aan de traditionele stad Ohrid zal bijblijven.”
“De mensen waren uitermate vriendelijk in het Balkanland. De ouders van de Noord-Macedonische leerlingen hadden zelf een lekker en traditioneel buffet klaargemaakt om ons te bedanken. Zou de wederzijdse uitwisseling daar voor iets tussen zitten? Nee, alle gekheid op een stokje. Zoveel gastvrijheid kan je niet faken.”
“Ook het bezoek aan Skopje was een onvergetelijk avontuur. Nadien deden we ook het natuurgebied Matka Canyon aan; de boottocht door grotten was een heuse overlevingstocht en we genoten met volle teugen van schitterende panorama’s. We genoten met volle teugen, maar stonden ook stil bij het besef hoe goed we het in België wel hebben”, vertelt Maaike.
Het GO! atheneum Geraardsbergen hecht veel belang aan cultuureducatie en samenwerking met internationale partners en innovatieve, creatieve en participatieve acties als deze op verschillende gebieden van onderwijs zullen we blijven stimuleren.