defensie en veiligheid
De studierichting.
De studierichting Defensie en veiligheid is een studierichting in de dubbele finaliteit, gericht op een specifieke waaier aan opleidingen in het hoger onderwijs waar een sterke sociale attitude, een grote maatschappelijke interesse en een evenwichtige persoonlijkheid centraal staan evenals een mogelijke toegang tot de arbeidsmarkt.
- Leerlingen leren generieke competenties die belangrijk zijn bij het uitvoeren van verschillende veiligheidsberoepen zoals soldaat/matroos bij defensie, bewakings- of veiligheidsagent, penitentiair bewakingsassistent of brandweerman/vrouw. Onder deze competenties verstaan we het samenhangend geheel van kennis, lichamelijke, communicatieve en psychosociale vaardigheden en attitudes die deze veiligheidsberoepen gemeenschappelijk hebben. Daarbovenop leren ze competenties en attitudes om hen maximaal voor te bereiden op een Se‐n‐Se na OK3.
- Defensie en veiligheid wordt als domeingebonden studierichting aangeboden in de derde graad. De basisvorming is dezelfde als voor alle andere studierichtingen binnen de dubbele finaliteit.
Leerlingprofiel.
Een leerling uit de studierichting Defensie en veiligheid:
- wil zich graag optimaal voorbereiden op meerdere beroepen in zowel de niet-politionele veiligheidssector, zoals een job als bewakings- of veiligheidsagent of een functie als penitentiair bewakingsassistent, gemeenschapswacht, brandweerman/vrouw of een andere veiligheidsfunctie … als de politionele veiligheidssector zoals politieagent of -inspecteur
- beschikken over een grote maatschappelijke interesse
- heeft zin in veiligheid
- beschikken over een evenwichtige persoonlijkheid
- hebben aandacht voor een goede fysieke conditie en zijn bereid om die conditie te onderhouden en/of te verbeteren
- beschikken over een open geest en houden van een omgeving met discipline
- beschikken over heel wat sociale vaardigheden en willen die graag optimaliseren
- werken graag in team
- kan omgaan met conflicten en agressie en is bereid om daaraan te werken
- is communicatief en is bereid om daaraan te werken
Lessentabel.
Basisvorming.
5e | 6e | |
---|---|---|
Levensbeschouwelijk vak | 2 | 2 |
LO | 2 | 2 |
Nederlands | 3 | 3 |
Frans | 2 | 2 |
Engels | 2 | 2 |
Wiskunde + STEM | 2 | 2 |
Natuurwetenschappen + STEM | 1 | 1 |
Geschiedenis + Burgerschap | 2 | 1 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Artistieke expressie | 1 | 0 |
Economische en financiële competenties | 1 | 0 |
richtingspecifiek
5e | 6e | |
---|---|---|
Veiligheidstechnieken – Politie – Brandweer – Bewaking – Defensie | 8 | 8 |
Sport | 4 | 4 |
Module | 1 | 2 |
Toegepaste psychologie | 1 | 2 |
Attesten
Tijdens de opleiding kunnen de leerlingen volgende deelattesten behalen:
- Diploma secundair onderwijs
- Algemeen bekwaamheidsattest bewakingsagent
- Getuigschrift hulpverlener
- Bewijs van succesvolle afronding van de toelatingsproeven als soldaat/matroos bij Defensie
- Modulecertificaten van het brevet van basiskader BO1 voor de brandweer
- Administratieve cultuur – houding en gedrag
- Individuele bescherming
- Fysieke paraatheid
- Levensreddende handelingen
- Attest van slagen in een vergelijkende selectie voor penitentiair bewakingsassistent (vrije keuze om deel te nemen)
Meer info?
https://docs.google.com/document/d/1DQ2YIOwsYqzIWrJfCperJAwzDItZNchlE5le8g2zF_o/edit
Vervolgopleidingen in het hoger onderwijs?
Geesteswetenschap:
/
Natuurwetenschap:
/
Sociale wetenschap:
Bachelor Maatschappelijke Veiligheid, Bachelor sociaal werk