Informatica- en communicatiewetenschappen.
De studierichting.
- De studierichting Informatica- en communicatiewetenschappen is een studierichting in de doorstroomfinaliteit, gericht op een brede waaier aan opleidingen in het hoger onderwijs waar informaticawetenschappen centraal staan.
- Leerlingen leren daarom theoretische en abstracte leerinhouden verwerken. De focus ligt op programmeertechnieken in combinatie met databeheer. Leerlingen vertrekken hierbij vanuit een stevige basis wetenschappen en wiskunde om eigen oplossingen te ontwerpen en te realiseren.
- Informatica- en communicatiewetenschappen wordt als domeinoverschrijdende studierichting aangeboden in de derde graad. De basisvorming is dezelfde als voor alle andere studierichtingen binnen de doorstroomfinaliteit.
Leerlingprofiel.
Een leerling uit de studierichting Informatica- en communicatiewetenschappen:
- is geïnteresseerd in programmeren;
- is bereid om de evolutie in hard- en software bij te houden;
- is nieuwsgierig naar technologische oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken;
- is getriggerd om zelf oplossingen te ontwerpen;
- is bereid om deze eigen ontwerpen te realiseren.
Lessentabel.
Basisvorming.
5e | 6e | |
---|---|---|
Levensbeschouwelijk vak | 2 | 2 |
LO | 2 | 2 |
Nederlands | 4 | 4 |
Frans | 3 | 2 |
Engels | 3 | 2 |
Wiskunde + STEM | 3 | 3 |
Natuurwetenschappen + STEM | 1 | 2 |
Geschiedenis + Burgerschap | 2 | 2 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Artistieke expressie | 1 | 0 |
Economische en financiële competenties | 0 | 1 |
Richtingspecifiek
5e | 6e | |
---|---|---|
Informaticawetenschappen | 6 | 6 |
Wiskunde | 2 | 1 |
Elektriciteit / elektronica | 4 | 4 |
Vrije ruimte.
5e | 6e | |
---|---|---|
Keuzevakken 5e jaar: psychologie/criminologie, filosofie, economie | 1* | 0 |
Keuzevakken 6e jaar: statistiek, pedagogiek, academische vaardigheden, voorbereiding arts/tandarts/ingenieur (wiskunde/wetenschappen) | 0 | 1* |
BOOST Frans | 0 | 1 |
Meer info?
https://docs.google.com/document/d/1QJ2WjQ3vMUJsALXf6WLwCtjzyv99W3LtRd41wge3e9g/edit
Vervolgopleidingen in het hoger onderwijs?
Geesteswetenschap
Natuurwetenschap:
Industriële wetenschappen en Technologie, Wetenschappen (Informatica, Computerwetenschappen) / Gecombineerde studiegebieden (digital design and development), Handelswetenschappen (Informatiemanagement en Multimedia, Toegepaste informatica), Industriële wetenschappen en Technologie (Digital arts and Entertainment, Elektronica – ICT, Grafische en digitale media, Multimedia en communicatietechnologie
Sociale wetenschap:
Onderwijs