wetenschappen – wiskunde.

De studierichting.

  • De studierichting Wetenschappen-Wiskunde is een studierichting in de doorstroomfinaliteit, gericht op een brede waaier aan opleidingen in het hoger onderwijs waar exacte wetenschappen en/of wiskunde centraal staan.
  • Leerlingen leren daarom theoretische en abstracte leerinhouden verwerken. Zij maken een diepgaandere studie over o.a. differentiaal- en integraalrekening, algebraïsche structuren en ruimtemeetkunde. Daarnaast wordt een hoog niveau abstraheer- en redeneervermogen verwacht, dat met de taal van de logica, eigen aan de wiskunde, kan geformuleerd worden. De exacte wetenschappen benaderen zowel de levende als niet-levende materie en energie op een brede en verdiepende manier. Leerlingen kijken met een wiskundige, wetenschappelijke en onderzoekende houding naar de maatschappij en hun omgeving.
  • Wetenschappen-Wiskunde wordt als domeinoverschrijdende studierichting aangeboden in de derde graad. De basisvorming is dezelfde als voor alle andere studierichtingen binnen de doorstroomfinaliteit.

Leerlingprofiel.

Een leerling uit de studierichting Wetenschappen-Wiskunde: 

  • is nieuwsgierig naar vraagstukken met betrekking tot de levende en niet-levende materie en energie; 
  • is geïnteresseerd in de diepere wiskundig-wetenschappelijke verklaring van fenomenen, processen of maatschappelijke aspecten; 
  • vindt exacte vakken leuk;
  • is een doorzetter die aanleg en interesse heeft voor wiskunde en wetenschappen; 
  • lost graag complexe problemen op; 
  • houdt van analyseren en logisch denken; 
  • neemt graag een onderzoekende houding aan;

Lessentabel.

Basisvorming.

5e6e
Levensbeschouwelijk vak22
LO22
Nederlands44
Frans32
Engels32
Wiskunde + STEM33
Biologie/chemie/fysica + STEM22
Geschiedenis + Burgerschap22
Aardrijkskunde11
Artistieke expressie10
Economische financiële competenties01

Richtingspecifiek

5e6e
Informaticawetenschappen10
Onderzoeksvaardigheden wetenschappen + STEM11
Wiskunde + STEM44
Biologie/chemie/fysica + STEM44
Aardrijkskunde01

Vrije ruimte.

5e6e
Keuzevakken 5e jaar: psychologie/criminologie, filosofie, wetenschapslabo, economie1*0
Keuzevakken 6e jaar: statistiek, pedagogiek, academische vaardigheden, voorbereiding arts/tandarts/ingenieur (wiskunde/wetenschappen)01*
BOOST Frans01

* Leerlingen kiezen vrijblijvend voor een keuzevak in het vijfde jaar maar                           volgen een keuzevak in het zesde jaar verplicht.

Meer info?

https://docs.google.com/document/d/1qktxKN1JHd8osBy8QD3VEp5QmBjl0A2OEjUZNHCjXOo/edit

Vervolgopleidingen in het hoger onderwijs?

Geesteswetenschap

Natuurwetenschap:
Architectuur, Industriële wetenschappen en Technologie, Productontwikkeling, Toegepaste wetenschappen, Toegepaste biologische wetenschappen / Architectuur, Biotechniek, gecombineerde studiegebieden (digital design), Industriële wetenschappen en Technologie Wetenschappen, Biomedische wetenschappen, Biotechniek, Bewegingsen Revalidatiewetenschappen, Farmaceutische wetenschappen, Nautische wetenschappen, Sociale gezondheidswetenschapp en / Gezondheidszorg, Nautische wetenschappen Geneeskunde (mits slagen in toelatingsproef), Tandheelkunde (mits slagen in toelatingsproef), Diergeneeskunde

Sociale wetenschap:
Onderwijs