wetenschappen – wiskunde.
De studierichting.
- De studierichting Wetenschappen-Wiskunde is een studierichting in de doorstroomfinaliteit, gericht op een brede waaier aan opleidingen in het hoger onderwijs waar exacte wetenschappen en/of wiskunde centraal staan.
- Leerlingen leren daarom theoretische en abstracte leerinhouden verwerken. Zij maken een diepgaandere studie over o.a. differentiaal- en integraalrekening, algebraïsche structuren en ruimtemeetkunde. Daarnaast wordt een hoog niveau abstraheer- en redeneervermogen verwacht, dat met de taal van de logica, eigen aan de wiskunde, kan geformuleerd worden. De exacte wetenschappen benaderen zowel de levende als niet-levende materie en energie op een brede en verdiepende manier. Leerlingen kijken met een wiskundige, wetenschappelijke en onderzoekende houding naar de maatschappij en hun omgeving.
- Wetenschappen-Wiskunde wordt als domeinoverschrijdende studierichting aangeboden in de derde graad. De basisvorming is dezelfde als voor alle andere studierichtingen binnen de doorstroomfinaliteit.
Leerlingprofiel.
Een leerling uit de studierichting Wetenschappen-Wiskunde:
- is nieuwsgierig naar vraagstukken met betrekking tot de levende en niet-levende materie en energie;
- is geïnteresseerd in de diepere wiskundig-wetenschappelijke verklaring van fenomenen, processen of maatschappelijke aspecten;
- vindt exacte vakken leuk;
- is een doorzetter die aanleg en interesse heeft voor wiskunde en wetenschappen;
- lost graag complexe problemen op;
- houdt van analyseren en logisch denken;
- neemt graag een onderzoekende houding aan;
Lessentabel.
Basisvorming.
5e | 6e | |
---|---|---|
Levensbeschouwelijk vak | 2 | 2 |
LO | 2 | 2 |
Nederlands | 4 | 4 |
Frans | 3 | 2 |
Engels | 3 | 2 |
Wiskunde + STEM | 3 | 3 |
Biologie/chemie/fysica + STEM | 2 | 2 |
Geschiedenis + Burgerschap | 2 | 2 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Artistieke expressie | 1 | 0 |
Economische financiële competenties | 0 | 1 |
Richtingspecifiek
5e | 6e | |
---|---|---|
Informaticawetenschappen | 1 | 0 |
Onderzoeksvaardigheden wetenschappen + STEM | 1 | 1 |
Wiskunde + STEM | 4 | 4 |
Biologie/chemie/fysica + STEM | 4 | 4 |
Aardrijkskunde | 0 | 1 |
Vrije ruimte.
5e | 6e | |
---|---|---|
Keuzevakken 5e jaar: psychologie/criminologie, filosofie, wetenschapslabo, economie | 1* | 0 |
Keuzevakken 6e jaar: statistiek, pedagogiek, academische vaardigheden, voorbereiding arts/tandarts/ingenieur (wiskunde/wetenschappen) | 0 | 1* |
BOOST Frans | 0 | 1 |
* Leerlingen kiezen vrijblijvend voor een keuzevak in het vijfde jaar maar volgen een keuzevak in het zesde jaar verplicht.
Meer info?
https://docs.google.com/document/d/1qktxKN1JHd8osBy8QD3VEp5QmBjl0A2OEjUZNHCjXOo/edit
Vervolgopleidingen in het hoger onderwijs?
Geesteswetenschap
Natuurwetenschap:
Architectuur, Industriële wetenschappen en Technologie, Productontwikkeling, Toegepaste wetenschappen, Toegepaste biologische wetenschappen / Architectuur, Biotechniek, gecombineerde studiegebieden (digital design), Industriële wetenschappen en Technologie Wetenschappen, Biomedische wetenschappen, Biotechniek, Bewegingsen Revalidatiewetenschappen, Farmaceutische wetenschappen, Nautische wetenschappen, Sociale gezondheidswetenschapp en / Gezondheidszorg, Nautische wetenschappen Geneeskunde (mits slagen in toelatingsproef), Tandheelkunde (mits slagen in toelatingsproef), Diergeneeskunde
Sociale wetenschap:
Onderwijs