grieks – latijn.

De studierichting.

  • De studierichting Grieks-Latijn is een studierichting in de doorstroomfinaliteit, gericht op een brede waaier aan opleidingen in het hoger onderwijs waar taal, cultuur, mens en samenleving centraal staan.
  • Leerlingen leren daarom theoretische en abstracte leerinhouden verwerken binnen het wetenschapsdomein van de klassieke talen: ze gaan aan de slag met teksten die de volledige periode beslaan waarin in het Grieks en Latijn werd geschreven. Binnen deze literatuur komen taalsystematiek en cultuurgeschiedenis geïntegreerd aan bod. Ze krijgen een diepgaand begrip door aandacht voor de taal, de cultuurhistorische inhoud en de manier waarop men in het verleden en nu met verschillende thema’s omgaat. Leerlingen besteden tevens aandacht aan de ervaring van de lectuur, m.a.w. de gevoelens en gedachten die dit bij hen losmaakt, en leren hierover beargumenteerd in gesprek gaan.
  • Grieks-Latijn wordt als domeinoverschrijdende studierichting aangeboden in de derde graad. De basisvorming is dezelfde als voor alle andere studierichtingen binnen de doorstroomfinaliteit.

Leerlingprofiel.

Een leerling uit de studierichting Grieks-Latijn:

  • is ruim geïnteresseerd in de taal, cultuur, geschiedenis en samenleving waarbinnen de Griekse en Latijnse teksten zijn geschreven;
  • is enthousiast om de literatuur in het Grieks en Latijn van de klassieke oudheid tot nu te ontdekken;
  • geniet ervan om op een gestructureerde manier met taal aan de slag te gaan;
  • ervaart het als een uitdaging om met taal te spelen door te zoeken naar het juiste woord op de juiste plaats en iets nieuws te creëren.

Lessentabel.

Basisvorming.

5e6e
Levensbeschouwelijk vak22
LO22
Nederlands43
Frans32
Engels23
Wiskunde + STEM33
Natuurwetenschappen + STEM12
Geschiedenis + Burgerschap22
Aardrijkskunde11
Artistieke expressie10
Economische competenties01

Specifiek gedeelte.

5e6e
Latijn44
Wiskunde11
Grieks44
Kunst10

Vrije ruimte.

5e6e
FLEX/specifieke voorbereiding toelatiingsproeven12

Vervolgopleidingen in het hoger onderwijs?

Geesteswetenschap:
Taal- en Letterkunde (Klassieke Talen), Toegepaste taalkunde, Gecombineerde studiegebieden (Afrikaanse talen en culturen, Oost-Europese talen en culturen, Oosterse talen en culturen, Taal- en regiostudies) Archeologie en Kunstwetenschappen, Geschiedenis, Godgeleerdheid, Godsdienstwetenschappen en Kerkelijk recht, Wijsbegeerte en Moraalwetenschappen

Natuurwetenschap

Sociale wetenschap:
Psychologie en Pedagogische wetenschappen / Gecombineerde studiegebieden (Pedagogie van het jonge kind), Sociaal-agogisch werk Gecombineerde studiegebieden (Global communication, International Affairs, Sociaal-economische wetenschappen), Politieke en Sociale wetenschappen, Rechten, Notariaat en Criminologische wetenschappen / Onderwijs