moderne talen.
De studierichting.
- De studierichting Moderne talen is een studierichting in de doorstroomfinaliteit, gericht op een brede waaier aan opleidingen in het hoger onderwijs waar talen en taalwetenschappen centraal staan.
- Leerlingen leren daarom theoretische en abstracte leerinhouden verwerken. Het gaat om inhouden uit de taalwetenschappen, waaronder taalsystematiek, sociolinguïstiek, taalverwerving, taalontwikkeling, pragmatiek, mediation[1] , taaltechnologie[2] en literatuur.
- Daarnaast worden communicatieve vaardigheden voor Duits, Engels, Frans en Nederlands aangescherpt.
- Uniek aan deze studierichting zijn de specifieke eindtermen voor het leren van een vierde vreemde taal. Scholen kiezen zelf welke taal ze hiervoor aanbieden.
- Moderne Talen wordt als domeinoverschrijdende studierichting aangeboden in de derde graad. De basisvorming is dezelfde als voor alle andere studierichtingen binnen de doorstroomfinaliteit.
[1]De leerlingen gaan hierbij na hoe ze de inhouden van teksten efficiënt kunnen doorgeven, in verschillende talen, zonder de boodschap te wijzigen.
[2]De leerlingen maken kennis met de toepassing van taaltechnologie. Ze gaan kritisch om met taaltechnologische hulpmiddelen en maken kennis met de toepassingen van taaltechnologie binnen anderen domeinen.
Leerlingprofiel.
Een leerling uit de studierichting Moderne talen:
- is geboeid door alle aspecten van taal als communicatiemiddel, als exponent van de maatschappij én als wetenschapsdomein;
- wil inzicht verwerven in de verschillende wetenschapsdomeinen eigen aan taal;
- heeft een serieus boontje voor literatuur;
- is bereid de eigen communicatieve vaardigheden aan te scherpen;
- wil graag een vierde vreemde taal beheersen.
Lessentabel.
Basisvorming.
5e | 6e | |
---|---|---|
Levensbeschouwelijk vak | 2 | 2 |
LO | 2 | 2 |
Nederlands | 4 | 4 |
Frans | 3 | 2 |
Engels | 3 | 2 |
Wiskunde + STEM | 3 | 3 |
Natuurwetenschappen + STEM | 1 | 2 |
Geschiedenis + Burgerschap | 2 | 2 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Artistieke expressie | 1 | 0 |
Economische en financiële competenties | 0 | 1 |
Richtingspecifiek
5e | 6e | |
---|---|---|
Duits | 2 | 2 |
Nederlands | 1 | 1 |
Engels | 1 | 1 |
Frans | 1 | 2 |
Spaans | 2 | 2 |
Taalwetenschap | 1 | 1 |
Kunst | 0 | 1 |
Communicatiewetenschappen | 1 | 0 |
Vrije ruimte.
5e | 6e | |
---|---|---|
Keuzevakken 5e jaar: economie, psychologie/criminologie, filosofie | 1* | 0 |
Keuzevakken 6e jaar: statistiek, pedagogiek, academische vaardigheden | 0 | 1* |
BOOST Frans | 0 | 1 |
Meer info?
Vervolgopleidingen in het hoger onderwijs?
Geesteswetenschap:
Taal- en Letterkunde, Toegepaste taalkunde, Gecombineerde studiegebieden (Afrikaanse talen en culturen, Oost-Europese talen en culturen, Oosterse talen en culturen, Taal- en regiostudies)
Natuurwetenschap
Sociale wetenschap:
Gecombineerde studiegebieden (Global communication, International Affairs, Sociaaleconomische wetenschappen), Politieke en Sociale wetenschappen (communicatiewetenschappen) / Onderwijs / Handelswetenschappen en Bedrijfskunde (Journalistiek, Media en Entertainment Business, Communicatiemanagement)